Norrberga

söndag, september 09, 2007

Andra kräftfisket

Jag målade de fyra undre fönstren en gång på fredagsförmiddagen, innan Jocke kom hem från jobbet. Gunilla gjorde i ordning matsäck medan han och jag plockade fram mjärdar, ficklampor campingstolar och allt annat som behövs vid kräftfisket.

När han och jag rott ut till ön vi brukar vara på, hade vi en timme på oss att packa upp och beta på redskapen innan vi fick lägga dem i sjön klockan fem. Anders hämtade vi vid bryggan någon timme senare, när han kommit från sitt jobb.Vi tände en brasa och sedan satt vi och käkade mackor och drack öl och varm choklad medan alla kräftorna förhoppningsvis letade sig in i mjärdarna.Efter första vittjningen vid niotiden, bestämde vi oss för att ta upp alla mjärdar efter den andra, klockan tolv, så att vi inte behövde åka ut tidigt på morgonen.Vi kunde sedan sitta och mysa runt elden och grilla korv och dricka kaffe. En mjärde kunde vi inte hitta, så jag fick ändå åka ut efter frukosten på lördagen.

När jag kom fram till platsen den borde varit på, såg jag det vita flötet en dryg halvmeter under vattenytan, så det var lätt att sedan dra upp den med en dragg.
Sex av kräftorna, som fanns i, höll måttet 11 cm, och fyra var för små och fick återvända ned i djupet.De stora kräftor tog jag med till jordkällaren.Där gick de övriga i ett par trälådor och väntade på att Åke och Bosse skulle koka dem senare på dagen.

Nu ligger de färdigkokta och drar i våra kylskåp till på onsdag, då vi ska äta dem tillsammans med resten av släkten. / Pelle