Norrberga

måndag, oktober 08, 2007

Dörr på dörr

Vid elvatiden brummade det utanför.Nu kom den rätta dörren. Jag lyckades få den på plats på ett par timmar. Det var ett låsbeslag som skulle flyttas från den gamla dörren, vilket var ganska lätt. yavärr gör man nu reglar som är 10 mm tjocka i stället för 8 mm.Det gjorde att jag måste skruva bort täckbrickorna uppe och nere, och borra upp hålen. När jag sedan stängde den "vanliga" dören, blev det en stor springa på utsidan, och väldigt tajt på insidan, och låskolven löpte inte som den skulle. Jag ringde SnickarPer igen, och han sade att de nya dörrarna är 2 mm tunnare än de gamla. Det var därför de skickade bägge dörrarna. Jag skulle alltså byta den felfria dörren också, eftersom de görs i par. Annars passar de inte ihop.Nu blev det plötsligt väldigt mycket dörr. Jag skruvade bort lås och handtag, och borrade ett nytt hål i den nya dörren för vredet på insidan, och många timmar senare lyckades jag, med Gunillas hjälp, få även den dörren på plats.Nu ska bara glaset putsas och gångjärnen justeras lite, men det får bli i morgon när det är ljust. / Pelle