Norrberga

torsdag, maj 29, 2008

På utfärd norr om Dalälven

När vi åt frukost på verandan, i morse, såg jag en bil parkerad mitt utanför vår infart.I den satt en kille som dokumenterade grannarnas framfart på vägen med en hastighetskamera. Resultatet, skulle ingå i en riskbedömning över barnens väg till skolan sa han.

Kvart i nio startade vi vår resa mot Sandviken med att Gunilla körde de första två timmarna via Strängnäs och Enköping till Heby.
Där stannade vi och började med ett besök i "Fyndladan" där vi köpte fyra kaffekoppar med fat för 10 kr styck.Sedan drack vi kaffe och åt chokladbiskvier hos Åbagarn.Efter fikapausen var det min tur att köra den vackra vägen till Sandviken.Där stannade vi hos Sotarverktyg AB.När jag förklarat för Torbjörn Berg att jag ville kunna sota 4 kakelugnar och en vedspis, började han tillverka en lämplig stålviska till skorstenen.Den och ett lod monterade han på en lina, och har man ingen hammare i närheten går det lika bra att banka med en skiftnyckel.Ett par grova skor så jag inte halkar på taket, en tubborste med 1,5 meters pianotrådsskaft för kanalerna i kakelugnen och två olika borstar för vedspisen kompletterade det hela.När vi var klara med inköpen och hade tankat i Gävle, åkte vi tillbaks till Dalälven.Där stannade vi vid Gysinge Wärdshus.Vi fick ett trevligt bord ute på verandan och beställde in varsin öl och lite husmanskost.Vi kunde se Dalälven skimra mellan träden medan vi åt bröd och sallad.Gunilla valde pannbiff med gräddsås,och jag valde fläskkarré.Efter en kopp kaffe, promenerade vi mellan de gamla bruksbyggnaderna till bruksboden och köpte glass.Automaten på parkeringen var tydligen inte till för bilarna.

Vi åkte sedan över Sala, Västerås och Eskilstuna, och straxt före sju var vi hemma igen, och inte behövdes det någon middag idag heller. Det räckte med ett glas vin och en smörgås. / Pelle