Norrberga

söndag, december 14, 2008

Lamm

Gunilla julklippte mig på förmiddagen, och jag gick ner på åkern och gjorde ett enkelt,rakt spår åt Ludde, med en frisbee och en hög med godis som slutmål. Efter kaffet gick vi och försökte spåra, men Ludde tyckte att det varit för många rådjur där också, så det gick lite si och så, även om han till slut hitade målet, och vi kunde leka med frisbeen ett tag.En långpromenad bort till Garnudden satt bra, och sedan låg han och sov hela eftermiddagen, medan Gunilla gjorde ren barnsängen som Coco ska ha på julafton.

Gunilla gav mig order att fixa lammet till middagen, medan hon gjorde svartrotsgratängen.
Jag började med att putsa och skära till lammfiléerna så att de blev som platta biffar, och sedan la jag parmaskinka och en hackad blandning av vitlök, rosmarin, persilja, basilika, parmesan, peppar och salt ovanpå och rullade ihop det hela.Snöre om, gjorde att de höll ihop när jag stekte dem. Kolla frissen!Det doftade inte oangenämt precis. Filéerna fick eftersteka i ugnen tillsammans med gratängen en kvart i 200 C.Gratängen blev verkligen både tjusig och god.Med lite grönsaker och ett glas vin till led vi ingen nöd precis.Glass till efterrätt och kaffe fick avsluta det hela.Ludde, som ätit både pannkaka och torrfoder till middag, fick en valpportion också.Den slukade han raskt på ett par sekunder, men den lilla hundmagen är inte riktigt gjord för sådan mat, så nu får vi sova lätt om det blir "bråttom ut" i natt... / Pelle