Norrberga

tisdag, oktober 27, 2009

Tekakor

Gunilla åkte och gympade i stan, och jag satte en deg.Medan tekakorna jäste flyttade jag runt saker i arbetsrummet så att jag ska komma åt att byta fönster där så småningom.Det blev färska ostmackor och kaffe till lunch. Äppelkaka och vaniljsås åt vi också. Sen blev det lite datorspel och hundpromenad. / Pelle

PS. För att få 10 tekakor använde jag:

5 dl mjölk 125 g smör
75 g jäst 1,5 dl honung
1 kg vetemjöl
Smör och mjölk fingervarmt tillsammans med resten knådades i maskin 5 minuter.
Degen jäste 40 min och de naggade kakorna fick också jäsa 40 min. De gräddades 7-8 min i 225 grader. Nästa gång ska jag göra 12 kakor på samma deg. Då blir de lite mindre vilket förmodligen blir ett lagom format för smörgåsar. DS

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home