Norrberga

lördag, juni 30, 2007

Ny sand

Klockan 05:30 var det dags att ställa ned soptunnan och två plastbackar vid vägkanten. En låda lägger vi alla förpackningar i. Glasflaskor, burkar, tomkartonger och plastburkar. Den andra är till för returpapper. Medan Gunilla vattnade och sopade upp nattens ärtskidor, körde jag lite sand och flyttade sten.Jag tar bort stenarna till höger, skyfflar bort lös sand, och lägger upp dem i slänten till vänster igen. Några stenar om dagen, kanske minskar storleken på magen?

Efter frukosten trixade jag lite med poolen för att få den klar och fin. Jag fyllde på klortabletter i behållarna som flyter omkring i poolen, och mätte den för att uppskatta volymen. Den är 32 meter i omkrets, och djupaste delen är 2,70. Den ser ut som en oval med lite hoptryckta kanter, och jag kom fram till ca 67 kubikmeter, eller 18 000 gallons. Jag hällde i en och en halv påse med "chockmedel" och lät bli att bada i 15 minuter. Det behövs starka grejor när det är 30 grader i poolen!
Vi ringde och sjöng för Bosse Andersson när klockan var halv sju i Sverige också.Mitt på dagen kom två killar som skulle laga den trasiga ventilen, som man kör sandfiltret baklänges med, när man rensar bort skräp. De skulle samtidigt byta sanden i filtret. De hade med sig ett parasoll, för att kunna jobba i den stekande solen. De skruvade isär den stora behållaren och öste ut den gamla geggiga sanden.Sedan spolade de rent behållaren och plaströren med de tunna springorna.När allt var rent, fyllde de på den nya sanden och skruvade på locket igen.De bytte ut den trasiga ventilen, och nu verkar allt fungera som det ska.
Middag åt vi redan klockan tre på Sauce, eftersom vi ska på teatern ikväll. Vi delade på en 12" pizza med Prosciutto & Melon, och drack varsin itaiensk öl. Därefter gick vi till butiken bredvid och åt varsin glass. / Pelle