Norrberga

torsdag, maj 15, 2008

Nässlor och andra bullar

I onsdags var det nässeldags, så vi gick ned till åkern och plockade fyra liter späda nässlor.Gunilla sköljde dem ordentligt och kokade dem sedan i buljong. Det ska bli gott att ta fram ur frysen vid tillfälle.Vi roade oss sedan med att göra färdigt några korsord.

På torsdagen, bakade jag kanelbullar på förmiddagen.
Gunilla ville inte vänta två timmar med kaffet, så jag fick åka ned till konditoriet och köpa varsin solbulle i stället. När mina bullar var klara, gick jag upp med några till Åke, och frös in resten. Sedan tog Gunilla över köksassistenten efter mig och satte en matbrödsdeg, som ska bakas ut nästa dag.

På torsdagen fyllde Bosse år, så vi flaggade ordentligt. Presenten blev lagade punkteringar på släp- och skottkärra, samt en lunch på Sundby Gård i nästa vecka.

Vi gick ned till åkern och plockade lite rabarber.
Det blev en god rabarberpaj till efterrätt sen. När vi var där nere, såg vi att en björktrasthona flög omkring mycket oroligt.Det berodde nog på att en av ungarna satt och tryckte i en rishög bredvid. / Pelle

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home