Norrberga

måndag, augusti 04, 2008

Uppehåll

Det regnade Inte på hela förmiddagen, så jag rotade fram en gammal golvplanka som hade de rätta måtten när jag sågat bort spont och not. Jag var ute efter en drygt två meter lång bit som skulle vara 28 mm tjock och 145 mm bred. (Ingen standard som finns på brädgården inte.) Den här var 30 mm tjock och 155 mm från början, så den passade precis efter lite justeringar.

Medan Gunilla skrapade trapphuset, så högt hon når utan stege, sågade, hyvlade och fräste jag biten, så att hon kunde godkänna den som överliggare till matsalsfönstret. Hon kvistlackade brädbitarna jag sågat till, och sedan oljade jag in dem med grundolja.
Profilen på överliggaren blev riktigt lik det kortare originalet, om jag får säga det själv.

Jocke, som är på medeltidsveckan i Visby med Cecilia, ringde. Det var ingen där när vi svarade, för han hade ringt fel. Han var på en toalett utan lyse, så han höll mobilen i munnen med tänderna för att lysa upp stället, och lyckades samtidigt ringa hem av misstag. Inte nog med att de är där det ska regna mest i hela Sverige.... Det fanns väl inget lyse på medeltiden heller?

I dag åt vi wookade räkor med ris, persilja och en egen purjolök till middag. Vi åt egna tomater till, och de smakar verkligen gott.
Gunilla hade plockat hallon till glassen idag, och vi lyckades äntlgen göra slut på Kahluan också. / Pelle