Norrberga

torsdag, mars 30, 2006

Väntedag

04.50 lyste det med röda siffror på den vita garderobsväggen. Ett par grader varmt var det också. Klockan, som både visar rätt tid och yttertemperatur samt projicerar bilden på väggen så att man kan se den utan att lyfta huvudet från kudden, var ett lyckat impulsköp på Walgrens Drugstore i Tucson. Nu kunde jag halvslumra ytterligare en halvtimme, medan jag väntade på att stiga upp. Det känndes lite segt i ögonen efter Jessicas mycket trevliga disputationsfest på Tvålpalatset i går kväll. Maten var god, och det blev många härliga tal och mycket trevliga sånger under kvällen. Det var gott om körsångare med, vilket säkert gjorde sitt till.

Halv sex pallrade jag mig i alla fall upp, och efter en snabbdusch, en halv banan med yoghurt, en halv franska med ost och leverpastej (Vi delar allt!) och en microuppskrämd kopp te, promenerade jag i snabb takt ned till Salarp, där Ulla satt påklädd i sin rullstol innanför ytterdörren och väntade.

Färdtjänsten var beställd till 06.14 och anlände punktligt. Inga köer på vägen, så vi var framme vid Karolinska Solna klockan sju, som vi skulle. Ulla drack lite juice medan jag tog dagens första kopp kaffe. Snart kom de, som hjälpte Ulla komma i en operationsrock och upp i en säng, inför den kärlröntgen hon ska göra. Jag hann precis med KI-bussen till Huddinge där Gunilla jobbar. Där har jag, medans jag väntat, läst en halv pocketbok (ej delad), läst decembernumret av Råd och Rön, ätit lunch och skrivit detta.

Nu är det bara några minuter tills bussen går tillbaks till Solna. Ulla och jag ska åka hem till Salarp klockan fyra, så det blir till att vänta lite där också.

/Pelle