Norrberga

tisdag, oktober 10, 2006

Shopingrunda

Vi segade en stund på morgonen med några av alla korsord som lagrats under förra veckan. Det är en hel del att ta igen. Så småningom kom vi iväg till Tumba, och jag besökte Nordea och SEB för att avsluta Iffas konton. Jag hade med fullmakterna från Christel, Pontus och Peter, som Pontus skickat samt dödsboanmälan legimitation och en bankbok. Nordea avslutade kontona utan att knysta, men SEB-damen mumlade nå´t om att egentligen skulle underskrifterna varit bevittnade, men jag påpekade att vi bara plankat lydelsen i Nordeas blanketter, och det var inga stora summor, så gick det bra ändå. (Det får jag väl tacka min ärliga uppsyn för) Pengarna satte dom in på mitt konto i Sparbanken, och via min internetbank, kostar det bara 10 kronor att skicka över pengarna. Sedan tar naturligtvis den mottagande banken någon hundring innan dom släpper ifrån sig pengarna, men Gunilla och jag funderar på att ta en liten tripp till Helsingfors, och då kan vi ju ta med dem dit. Vi får se om vi hittar någon resa till överkomligt pris.

När bankaffärerna var avklarade, tittade jag på när Gunilla provade täckjackor. Den jag tyckte var snyggast, var också den som hon trivdes bäst i, så då köpte vi den. Nalle fick låna kapuschongen, och kände sig då som en isbjörn på säljakt.

Nu var klockan elva, så vi åkte till Britta och hämtade två kassar med äpplen till Åke, och skjutsade henne till Rönninge station, där hon kunde ta pendeln till Väsby.
Där passade vi på att gå till blomsteraffären "Moster Iris" och skicka en blomma till våra bordsgrannar på Mallorca. Lise-Lotte var ju vänlig nog att ge sin nässpray till Gunilla vid inför flygresan hem. Det är inte lätt att flyga när man är snuvig, och tack vare den gick det bra.

Efter en kopp kaffe hemma och fortsatt korsordande, åkte vi runt vid Kungens Kurva till Siba, Expert, On Off, Elgiganten, Computer City och Dataexperten och tittade på bildskärmar tangentbord och nätverkslösningar. Gunilla gick med in i alla butiker utan att klaga, och belönades slutligen med att vi åkte till Expert, fd Power, vid Fittja och köpte en 19"-skärm och ett trådlöst tangentbord med mus till henne. Nätverket ska jag beställa senare hos Inwarehouse via datorn.

Vi vilade en stund innan vi åkte till Jockes skola i Tumba och åt middag. Vi fick först ett glas skumpa med hallon och en liten aptitretare i form av en halstrad laxbit med en pepprig äppelsallad. Jocke och jag tog ett vinpaket till, och Gunilla som skulle köra hem fick nöja sig med lättöl.

Förrätten var tre olika rätter. En starkt kryddad korv i en ännu kryddigare röra, lite hackad champinjon med sallad, och en chilikryddad blandning av något jag inte kommer ihåg. Allt sköljdes då ned med en god vit chilensk chardonnay från 2005. En mellanrätt, Picadillo på friterat tortillabröd, sköljde vi ned med samma vin, och sedan kom en aromatisk kyckling och pilaffris med två sorters russin och ett rött amerikanskt vin, Beringer Zinfandel 2003, som passade bra till.

Efterrätten var en Crema Catalana med en Muscat från Beume de Venise. Kaffe fick vi också, och sedan var det dags för hemfärd.

Jocke som hade sin sminkväska kvari skolan gick och hämtade den medan vi hämtade bilen. Den väger en del, och han hade sminkat alla eleverna inför "skolfotot". Kolla gärna på länken och klicka på bilden så kommer det fler bilder. Jocke känns igen på den svarta kåpan...

När vi kommit hem, tittade vi på House och det inspelade "Äntligen hemma". Jag monterade och installerade skärmen, och kan nu blogga utan glasögon. / Pelle