Norrberga

tisdag, januari 16, 2007

Orion och storm

Julgransplundringen gick bra så när som på en kula, som gick i backen. Alla åt ordentligt och gjorde slut på vinet. Efter kaffe och fiskdamm, åkte Nisse hem till sig. Sara och Anders fortsatte uppe hos Jocke, och hjälpte honom med maten. Han hade fest på kvällen, och hade gjort för mycket sushi, så framåt nio-tiden fick jag gå och hämta ett stort fat med bitar som vi åt tillsammans med te och smörgås framför teven.

På söndagen åkte jag och Jocke i Anders bil in till stan, och Gunilla följde efter i vår bil. Jag lämnade över Jocke och bilen hemma hos Sara på söder, och fortsatte sedan till Orionteatern där vi tog en kaffe före föreställningen. Sara och Anders hade bjudit Jocke, Nisse och oss på Cosi Fan Tutte. Fantastisk musik, och en helt vansinnig föreställning, som vi verkligen uppskattade. Tack tack!

När jag hämtat Gunilla i måndags, åkte vi till kakelbutiken och hämtade golvvärmen som ska vara i hallen. Jag måste bygga in slangen som givaren till termostaten ska skjutas ned i, innan jag kan stänga till väggen med skivor.

På kvällen blåste det ordentligt, och halv två på natten klädde jag på mig och gick ut för att rädda den stora gröna presseningen, som täcker det stora ruttna bodtaket. Den hade slitit sig och hängde och fladdrade i blåsten, men jag lyckades fästa en lina i ena hörnet och dra tillbaka den över taket, så att den låg där den skulle. Linan knöt jag fast i ett stort träd, och det höll tills jag kunde fästa den bättre när det lugnat sig och var ljust. Den gamla röda pressen som låg på den bortre boden hade blåst sönder totalt, så den brydde jag mig inte om på natten, Den vände jag på i går, så att den delen som fortfarande var i ett stycke, i stort sett täcker det taket. I dag spikade jag på några brädstumpar som håller den kvar, för nu finns det inga hällor eller snören kvar på den trasiga sidan att knyta fast med.

I går kväll var vi inne på banken vid Brunkebergs Torg, och fick information om en Katalonienresa som vi också anmälde oss till. Om vi kommer med, (det kan bli fullt ibland, och då lottar dom) så åker vi 5 dagar över Valborg. Vi bor på Park Hotel San Jorge, som ligger straxt norr om Barcelona, på Costa Brava. I resan ingår frukost, 4 middagar på hotellet (
3-rätters) 2 luncher i Barcelona, en tapaslunch i Girona och en lunch i Penedésdistriktet. Husets vin, vatten och kaffe till alla måltider ingår. Svensktalande guide och bussturer till Katedralen i Girona, Dalis museum i Figueres och vinprovning på Torres vinhus. Det verkar vara en spännande resa, så vi hoppas att vi ska få komma med.

När tåget hem kom till Tumba, klev Jocke på, och vi åt sedan goda smörgåsar och drack te hemma hos oss. Jocke hade både ost, skinka bröd och tomater som han hämtade hos sig. / Pelle