Norrberga

söndag, oktober 14, 2007

Budapest

Fyra dagar i Budapest är precis lagom länge för att "prova på" staden.Solen sken för det mesta, och det var riktigt varmt.Vi hade absolut valt rätt hotell, även om det var murrigt på utsidan och trafiken var mer än intensiv utanför.Matsalen, där vi åt frukost från en dignande buffé, där inget saknades, var magnifik.En av middagarna åt vi i baren på hotellet.Man kan nog kalla den riktigt lyxig.Gunilla åt en mustig pasta med skaldjur.Jag åt ankrullader på äpple med potatispuck.Efterrätten var creme brullé, och det var nog den tjusigaste jag skådat. Notan stannade ändå bara på 300 kronor.Vi gick över Donau på Kedjebron, den första permanenta bron mellan Buda och Pest.15 grönklädda arbetare planterade nya penséer i rondellen vid brons slut.Vi åkte bergbanan upp till slottet.Utsikten där uppifrån var enastående.Från den kuperade Buda-sidan såg vi ut över hela Pest. Slottet var om möjligt ännu vackrare på kvällen.Vi drack naturligtvis Tokay-vin och åt Gulaschsoppa.Vi satt vid floden och tittade på båtarna.Vi åkte också på en egen rundtur med tre olika spårvagnar. Alla som är 65 år åker gratis på transportmedlen, men jag, som är ung, fick betala en knapp tia för varje resa.Vi åkte på kontinentens äldsta tunnelbanelinje till Stadsparken.Stationerna såg ut som om de vore nya.Trådbussen får vi prova nästa resa. Vi åt gåslever, ceasarsallad och kyckling på New York Café.Saluhallen är inte bara vacker.Den är minst sagt rymlig också.I vilken stad är brunnslocken gjorda i mässing?Joo, i Budapest så klart.Hade det varit i Stockholm, hade tjuvarna tagit alla lock och sålt på skroten för länge sedan.Många hus är otroligt vackra.De har renoverats till "nyskick".En riktig fröjd för ögat.Andra ställen är dock fortfarande riktigt ruffiga.

Vi kan verkligen rekommendera Budapest som ett trevligt resmål. Nu vet vi vad vi ska göra
nästa gång vi åker. Bada i thermalbaden, gå på museer och besöka grottorna under staden. Åka båt på Donau och tåg eller tunnelbana ut till förorterna. Kanske ta en utflykt till sjön Balaton också. Då får ju även jag åka gratis. / Pelle