Norrberga

söndag, juni 13, 2010

Kroatien dag 1 och 2

Tillsammans med de 25 andra Swedbankkunderna landade vi förra lördagseftermiddagen i Split. En buss tog oss de ca 8 milen till hotellet i Sibenik där vi fick välkomstdrink och en sen middag.Efter att ha sovit gott var det dags för söndagsfrukost med vackert väder.Klockan tio kom vår hyrda båt som skulle föra oss ut i den kroatiska skärgården.Vi satt på övre däck och njöt av utsikten.Vår svenskfödda guide Silvana berättade om öarna vi passerade.Vi gick i land på ön Zlarin.Vissa gamla hus behövde verkligen en renovering.De flesta andra var ordentligt nötta av tidens tand.Ett besök i en korallverkstad hann vi också med.Gunilla sa att hon inte behövde något halsband.Vi stannade till på kyrkogården och tittade på de många familjegravarna med bilder på "invånarna".Under vår promenad iland hade kocken lagat lunch på båten.Makrill och potatis.Sedan fortsatte vi till ön Krapanj där vi fick veta hur tvättsvampar ser ut (och luktar) när de plockats upp ur havet.Efter behandling ser de ut som vi är vana att se dem.Förpackade i små nät blir de oemotståndliga.Klart att vi handlade några.På hemvägen passerade vi lite nyare hus längs strandkanten.Efter en drink på vårt rum med Birgitta, Kjell, Lillemor och Leopold, åt vi middag på en Dalmatisk restaurang, där maten tillagades under järnkupor som täcktes med glöd.Efter ett obligatoriskt glas Grappa fick vi vitt och rött vin.Marie, Adele, Lillemor och Leopold.Gunilla, Kjell och Birgitta.Vi plockade åt oss av de olika förrätterna.Varmrätten som hade lagats under glöden.Gunilla och jag var de enda som dansade till vår eminenta orkester efter dessert och kaffe. / Pelle

3 Comments:

• Det ser ut som om ni hade en mycket trevlig resa med fint och varmt vader! Tack for fina bilder!

By Blogger FlorenceSellsTucson, at 15 juni 2010 kl. 19:12

• Sol, sol och värme - lyckans ostar! Ni ser ut att ha haft en härlig resa med glada medresenärer och god mat och dryck.
    Spännande med ett nytt land.
    Ska bli roligt att följa dagarna som kommer också (Än är det långt till 720 bilder!) ;)

By Anonymous Kasper med matte, at 16 juni 2010 kl. 00:18

• Åhhh Kroatien som jag så gärna skulle vilja åka till! Det ser ut som att ni haft en jätte härlig semester! Tycker det är bra att Gunilla inte ville ha koraller...dom finns snart inte kvar i våra hav och då blir det ett helv....såg just ett program om detta härom dagen...mycket alarmerande!Men vitt är dom vackra, mamma hade många smyckeni just korall. Nåja varför sitter jag skriver ett utlägg om detta? Haha för jag är en knasboll;) Nu ska jag hälsa på Ludde!