Norrberga

tisdag, maj 09, 2006

Pensionär? Javisssssst!!!

I dag har jag städat av verandan från all bråte som blivit över sedan byggnationen före jul. Stoppat undan isoleringen, slängt alla bräder med mycket spik i, och rensat de med lite i. När det var klart hämtade jag fram bordsskivan och de fyra benen som stått i boden hela vintern. Jag hann precis lägga på en duk när Gunilla kom innanför dörren, så hon tyckte för en gångs skull att jag hade GJORT något.

Vi kunde äta vår Thailändska fiskgryta ute, och det var verkligen skönt. (I morgon ska jag ställa in alla dörrar och plyvoodskivor i boden, som jag bara hann flytta en bit från verandan)

När posten hade kommit, cyklade jag ned till stationen och köpte ett häfte 9-kronorsbiljetter till SL. Jag hade äntligen fått beslutet från PPM att jag är "ålderspensionär", dvs jag har börjat plocka ut 25 % av PPM-pensionen, 34 kronor i månaden, tillsvidare. Det gör att jag får åka på halv biljett på SL = 9 kr per resa, och åka på sista minuten på SJ, till exempel Stockholm-Göteborg för 204 kronor. Man får även rabatt på Gotlandsbåten, och det finns säkert en massa andra goda rabatter också.

Strax efter fem, gick jag ned till Ulla. Jocke, som var på väg hem från jobbet, satt och pratade med henne och visade bilder med sin laptop. Färdtjänstbilen var en kvart sen, men vi hade gott om tid. Jocke vinkade av oss när vi startade mot Karolinska Sjukhuset, Solna. Vi kom fram halv sju, och drack kaffe och tittade på nyheter tills syster Anna kom och tog hand om Ulla. Hon skulle egentligen duscha nu på kvällen, men det hade hade hon just gjort på Salarp, så det räcker med att duscha i morgon, före operationen.

Min första 9-kronorsresa hem gick bra. Buss 52 gick från stora ingången 19.52 och jag hann med det nya pendeltåget 20.12 från Centralen, så jag var hemma till När & Fjärran. Sen tittade vi på lite schlagerlåtar, och nu är det sängtajm. (Vi pensionärer måste sova ordentligt, så vi orkar vara vakna hela dagen och mata duvorna). / Pelle