Norrberga

måndag, maj 22, 2006

Precisionsarbete?

När Gunilla åkt till jobbet sågade jag till lite reglar och spikade fast. Det tar en rackarns lång tid, för de reglar jag håller på med nu är underlag för fönsterbrädorna, och dom måste vara raka och i våg. Det betyder att jag sågar dom någon milimeter för långa, och kutar sen in och ut mellan fem och tio gånger för att slipa av lite och prova, slipa lite till och prova, innan det blir bra. Sen ska dom hållas på rätt plats när jag spikar fast dom, utan att spiken ska kröka sig. Det blir inte många om da´n det... men det blir bra. Det händer förståss att jag slipar lite för mycket, men då får man lägga en bit masonit eller papp emellan.

Pontus ringde och Christel ringde och Sture skickade Email så det blev en del trevliga avbrott i det fina vädret förutom gröten till lunch.

Kvart över två tog jag tåget till Tumba, (9 kronor ToR) och gick till Nordea för att betala begravningsbyråns räkning. Eftersom det både var måndag och pensionsutbetalningsdag, var det nerlusat med folk på banken. Efter 45 minuter (20 kunder) var det min tur, och hör och häpna! Alla papper var i ordning, sa den trevliga kassörskan, så räkningen blev betald och jag är till och med välkommen tillbaks. Inte tog dom någon kontantavgift heller. Annars tar dom en 50-lapp extra för PG-och BG-betalningar. "Man ska ju klara sig själv nu för tiden!"

Medan jag stod på Tumba station och väntade på återtåget (hihi), ringde Anders och meddelade att han och Sara landat välbehållna i Dublin, hämtat hyrbilen, en Opel Astra, och kommit fram till det förbokade hotellet. I morgon ska dom åka till Carolina (från Barcelona) som bor i Birr, och fira Anders födelsedag där. På onsdag åker dom vidare till Gallway, och på fredag ska dom ta in på Hotel Europa och vara med på Deloreanträffen i Belfast, På söndag lämnar dom bilen och flyger hem därifrån. Med lite tur kanske han har fått provköra... en Delorean!

På hemvägen från Rönninge station hälsade jag på hos Ulla, som fortfarande har lite hög temp, men äter och dricker ordentligt, och orkade sitta uppe flera timmar idag. Nu hade hon precis lagt sig att vila, men jag trugade i henne en näve vindruvor, och berättade senaste nytt. Någon timme senare, när jag gått hem och fikat med Tore som hade med sig en karta ägg, var Jocke också och hälsade på henne. / Pelle