Norrberga

torsdag, maj 18, 2006

Grått och trist

Först skjutsade jag Gunilla till jobbet, och sen gick jag på snigeljakt. 59 läbbiga sniglar fick gå i påsen. Vinbergssnäckan Vinfred (se bild) fick dock gå kvar i trädgården.



En liten såpbubbla låg också och vilade sig i gräset.

Efter jakten tog jag bort alla skivor som täckte hålet i väggen. Då ringde dom från Salarp och sa att Ulla hade över 41 grader i temp. Det var bara att sätta tillbaks skivorna och gå ned till henne. Läkaren var där och hade tagit prover, och hon fick alvedon mot febern, antibiotika mot infektionen och dropp med näring. Jag tog en kopp kaffe och satt en stund och höll henne sällskap. På eftermiddagen hade febern gått ned och hon hade druckit några matskedar saft, och varit vaken en stund, men var trött och sov mest.

Efter ett idogt borrande och skruvande fick jag alla fyra fönstren på plats och skruvade dit alla hakar och fästen, men det var stora blåshål runt omkring. Jag täckte dem provisoriskt och hämtade Gunilla. Vi gick en kort (28 st) snigelrunda innan hon fixade till kalops och potatis.

Jag lyckades sen få tillräckligt mycket vägg på plats (plywoodprovisorium) efter middagen, så att vi kunde titta på melodifestivallåtarna utan att frysa alltför mycket. Gunilla hade i alla fall ordentligt på sig. Vid middagen var det bara 15 grader inne, men efter festivalen och konstant eldande i kakelugnen var vi uppe i18,7 grader. Vi la en röst på Irland och en på Finland, och dom gick ju lätt vidare. / Pelle