Norrberga

lördag, juni 10, 2006

Mycket i dag

Efter frukosten hämtade jag servicenyckeln (Den enklare bilnyckel man ger verkstaden) hos Åke och försökte starta bilen med den. Inte! Igår kväll när jag provade med en tredje nyckel startade den och spann som en katt. Jag hämtade den nyckeln, och simsalabim, nu startade den. Jag rullade ned till oss där Gunilla satt och väntade i vår bil. Efter att ha stängt av motorn, lagt i tvåan och startat med den i, rullade vi iväg mot Strängnäs och verkstan. I backen efter Statoil, lirkade jag försiktigt i trean, och väl ute på motorvägen, i en bra nedförsbacke kom fyran i. Efter att ha passerat Södertälje var det lika bra att klämma i femman. Vad ska man med koppling till?

Vi tog oss i måttliga åttifem - nitti fram till Strängnäs och med en nedväxling till trean tog vi oss ända fram till verkstaden. Jag körde in bilen på gården, och lämnade ifrån mig nycklarna. Jodå, det förekomm att nycklar till bilar med startspärr "tappade minnet". Tydligen har det hänt med de två reservnycklarna som förmodligen aldrig använts. Nu skulle dom programmera om dom så att dom funkar.

När vi kom hem blev det mera vedklyvning och stapling, och klockan sex åkte vi in till Lärarhögskolan och såg Camilla i "Don Perlimplíns kärleksmöte med Belisa i sin trädgård" av Fédérico García Lorca. Hon både spelar Belisa och har regisserat teatern.Nisse spelade gitarr, och en annan kille spelade dragspel. Ytterligare tre personer var också med på scenen. Det var en riktigt bra föreställning, som borde ha en mycket större publik än tjugo - trettio personer.

När jag kom hem ringde jag Södertälje, och dom sa att Ulla inte blivit opererad i dag. Dom hade fått in så mycket via akuten, så det kanske blir i morgon istället. / Pelle