Norrberga

torsdag, juli 06, 2006

Torken går

Jag började med att försöka få ihop alla delarna till torktumlaren direkt efter morgonens bad och frukost.

Straxt före elva fick jag avbryta för att åka till Södertälje Sjukhus, där Bosse och jag skulle vara med på Åkes vårdplaneringsmöte. Gunilla släppte jag av i centrum, nära affärerna .

Åke kan gå ganska bra med rollator om än lite osäkert, och endast med någon som går bredvid ännu. Han har också fått öva sig att sätta sig ned försiktigt. Inte dunsa ned okontrollerat, som han gärna gjorde innan han förstod risken med detta. Han har även gått lite i trappa, men även där bara med ledsagare. Vi pratade lite om en shoprider också, men det ska dom ta upp om ett par månader.

Det bestämdes att det blir ett hemtjänstbesök varje dag, mellan 8 och 9 på morgonen, som bäddar och tömmer så´nt som behöver tömmas. Likaså att hemtjänsten handlar mat 1 gång per vecka, och hjälper till med tvätt var tredje vecka och att ett trygghetslarm installeras, så att han kan få snabb hjälp om det behövs. Även Riksfärdtjänst vill han ha, så att han kan åka och hälsa på sina avlägset boende släktingar.

Efter mötet åkte jag och hämtade Gunilla, som hittat ett par ljusa byxor till mig på Dressman för 49 kronor, som jag provade och köpte. Själv hade hon köpt sig ett par skor på rea och ett par byxor till Ulla. Jag tog med byxorna när jag hälsade på Ulla senare. Lotta, på Salarp, lovade att prova om dom var lagom stora i morgon.

Vi åkte förbi banken och hämtade våra tusen euro. 9,05 fick jag i kurs, vilket är riktigt bra.

På eftermiddagen fortsatte jag med torktumlaren. Efter mycket klurande fick jag ihop eländet utan att en enda skruv blev över. Jocke hjälpte mig att lyfta upp den på tvättmaskinen. Vi tvättade två badrumsmattor som sedan fick provåka 30 minuter i torktumlaren. Så långt fungerade det hela i alla fall. / Pelle