Norrberga

lördag, januari 20, 2007

80 kanelbullar och laxspett

Efter frukosten åkte jag ned till Konsum och köpte jäst, kesella, mjölk och en stor kexchoklad. Dessutom gick jag bort till konditoriet och köpte två vaniljbullar. I Fjällbacka kallas dom solbullar, men de smakar lika gott. Gunilla hade kaffet klart när jag kom hem, och efter det, satte jag en dubbel kanelbulledeg,som med Gunillas hjälp så småningom blev till 80 bullar. Förutom två stycken, som vi provsmakade, ligger dom nu i frysen och väntar på att Maj-Lis och Bosse kommer hit och fikar. Det var rätt länge sedan nu!

Gunilla har eldat hela dagen, så vi har det varmt och skönt fast det är minusgrader ute nu. Jag tog in några extra korgar ved innan den stora snön ska komma. Jag hann faktiskt hacka lite i väggen också innan det blev drinktime igen.

Åke gav mig några gamla nummer av en tidning, som bara handlar om sprit och mat, för några veckor sedan, och förutom några drinkrecept, rev jag ut en sida med thailändska rätter.

Ett recept som jag fastnade för, lagade Gunilla till middag idag. Det var en thailändsk soppa med lax på citrongrässpett. Det smakade lika gott som det såg ut. Soppan var det verkligen sting i, och laxen formligen smalt i munnen. Med lite chokladglass och kaffe till efterrätt, kunde vi runda av med kexchokladen framför teven sedan, medan snön så sakteliga täckte alla gamla glömda saker utomhus. Vi får se om vi hittar bilen i morgon. / Pelle