Norrberga

tisdag, februari 27, 2007

Fina bitar

Jag började dagen med att ploga bort den decimeter snö som kommit under natten. Efter kaffet gick Jocke ned till Konsum och veckohandlade. Han ringde när han stod i kassan, så jag kunde hämta honom och de sex kassarna.

Klockan tolv åkte vi till Cramo i Södertälje och hyrde en kakelsåg. Vi åkte till Biltema också och köpte en liten presenning för 19:90, som vi lade ut på verandan så att allt geggigt vatten från maskinen inte skulle hamna på golvet. Det var lite kyligt och blött att stå ute och såga, men hellre det än att slabba ned inne. Dessutom för maskinen ett herrans oväsen när man jobbar med den.

Klingan skar tyvärr ganska snett, så jag fick vända upp och ner på plattorna för var tredje centimeter så att det blev ett nästan rakt snitt. Jag skar till alla plattor till en lång- och en kortsida av hallen, så att jag kan lägga en rät vinkel av plattor utmed ytterdörren och köksväggen. Sedan börjar jag i det hörnet, och fortsätter tills det bara är de sista plattorna längs vardagsrumsväggen och mot Rosenstigen kvar. Då kan jag hyra maskinen en dag till och skära till dem. (Det klarnar nog senare när jag börjat kleta fast dem, hur jag menar)

När jag var klar med dagens jobb, och hade tvättat av maskinen, var Gunilla klar med middagen. Det blev "billigfisk" med goda tillbehör och julmust idag. Sedan såg vi på dagens sportlovsfilm som Gunilla beordrat mig spela in. Den handlade om hundarna som räddade världen från de elaka kattorna. Behållningen var nog chokladasken som Jocke gav oss för att vi är så snälla. Den petade vi glatt i oss till filmen. / Pelle