Norrberga

torsdag, februari 22, 2007

London

Automatresan gick bra. Vi lyckades checka in själva, på lördagsmorgonen i en automat på Arlanda och autopiloten tog oss sedan till Heathrow och vi landade halv tolv.

Jag fick en annan automat att mot 6 pund ge oss två tunnelbanebiljetter till Turnham Green. Därifrån gällde våra 7-dagarskort som vi köpt på brittiska turistbyrån tidigare.

Holiday Villa Hotel & Suites, som ligger 5 minuter från tunnelbanestationen Bayswater, på 37 Leinster Gardens, ser likadant ut som de flesta äldre hotellen i västra London.

Vårat rum var lite större än vad vi är vana vid på Ashley´s, och badrummet var mycket större, men det blir nog Ashley´s nästa gång i alla fall. Där är det mycket trivsammare, och det ligger bättre till med bussar och tunnelbana.

Rummet låg på första våningen, alldeles ovanför entrén, och var mycket högt i tak.

Utanför på balkongen satt en jättestrålkastare som lyste upp fasaden, inklusive vårat rum, till klockan 23 på kvällen.

Vi gjorde kaffe och te på rummet ibland, men hittade ett underbart café, Flat White, mitt i Soho, där de gör Londons godaste och vackraste cappucinos.

Dom gör också underbara små smörgåsar, så långt ifrån de trekantiga plastmackorna på pubarna man kan komma.

Sedan, när vi packat upp våra saker, bland annat Harry och Harriet, våra små skära grisar, som åker med oss på våra utfärder, (Speciellt när vi ska fira in grisens år) åkte vi till Cadogan Hall och hämtade biljetterna till kvällens kinesiska dansföreställning.

Därefter promenerade vi längs Kings Road, köpte pumpamarmelad på en matmarknad och åt en lätt lunch på Pig´s Ear. (Mycket gris den här resan) Gunilla åt en räkröra och jag åt grillad benmärg.

Efter mera affärsvandrande vilade vi oss en stund på hotellet innan vi gick till Four Seasons på Queensway och delade på en hel anka, en skål ris och en kanna te. Sedan åkte vi tillbaks till Cadogan Hall och tittade på den kinesiska dansen, sången och flöjtspelet.

Dagen därpå, på söndagen gick vi längs Oxford Street och kikade i affärerna, och kom fram till Chinatown i god tid för att få bra platser när vi skulle se på den stora paraden.

Överallt i Chinatown hängde kinesiska lyktor, och det var tjockt med folk och försäljare.

Nyårsparaden varade i ca en kvart, och det vimlade av dansare, lejon och drakar överallt. Flera av dansarna vi sett på showen kvällen innan, var också med i paraden.

Efter paraden passade vi på att äta vårrullar och kycklingspett som kockarna lagade ute på gatan.

Mätta och belåtna, gick vi tillbaks till Oxford Street där Gunilla köpte en ny morgonrock och några tröjor. Vi åkte tunnelbanan till Elephant & Castle Shoppingcentre där jag köpte ett par skor på Clarks outlet. Vi tog en buss därifrån till The Strand, där vi bytte till en annan buss mot Paddington där vi tog varsin öl på "vår" pub.

På kvällen tog vi oss till Shaftesbury Avenue och letade rätt på en indisk restaurant, i närheten, som vi ätit på tidigare. Det blev nan, lamm- och fläskstuvning med ris och Kingsfisher öl.

På måndagen åkte vi till BBC vid White City och följde med på en rundtur där vi fick se nyhetsstudion, några av de jättestora studior där de bland annat spelat in Parkinson och Little Britain. Vi fick också se de pyttesmå väderleksstudiorna där meteorologerna själva sköter alla sina sändningar.

Vi fick också använda en studio där vår grupp på 15 personer fick agera. En kille var nyhetsreporter, och fick läsa text som "rullade" framför kameran, där Gunilla infogade olika ljud mellan inslagen, och jag skötte vilken bakgrund som skulle synas. Tre personer var de som svarade i en frågetävling, och resten var publik. Där skötte Gunilla de olika ljuden som hördes när någon svarade rätt eller fel, och jag valde kamera och bakgrund,samt höll ordning på vem som svarade mest rätt och därmed vann tävlingen. Alla medverkande fick en reklampenna för att vi varit duktiga.

Efter duktigheterna tog vi tunnelbanan till Notting Hill, och gick en långpromenad därifrån till Kensington Highstreet, för det var något fel på cirkel- och Districtlinjerna, och tog därifrån en buss till Harrods för att äta på deras champagnebar. Där hade dom nästan bara ostron att äta till skumpan, så vi letade oss i stället fram till en av de 27 andra restauranterna, deras tapasbar, som serverade äkta spansk tapas. Vi åt olika sorters skinka, torkat kött, korv, gambas, bläckfisk, inlagda sardiner, (nästan som sill) gaspacho och lantbröd. Givetvis drack vi San Miguel till och åt Crema Katalana efteråt.

När vi var riktigt proppmätta, tog vi en buss tillbaks ett par hållplatser, tittade på en brand i ett av de fina husen, bakom Royal Albert Hall på Kensington High Street, och gick sedan in i Kensington Gardens.

Vi hade tänkt se på konstutställningen på Serpentine Gallery, men det var stängt, för de höll på att hänga nästa utställning, så vi promenerade hem till hotellet genom parken och tittade på krokusar i stället.

Körsbärsträd och många buskar blommar redan, så det känns riktigt som vår.

Efter lite vila tog vi en vända till på Oxford Street, där jag köpte en kavaj på Marks & Spencer, och Gunilla köpte en blus/tröja på Bhs. Även på Oxford Street hängde det kinesiska lyktor.

Gunilla var fortfarande så mätt, så jag fick gå ensam från hotellet till Paddington på kvällen och äta en filé på Aberdeen Steakhouse. (Som Mac Donalds fast med riktiga biffar i stället för hamburgare, och öl och vin till maten.
Jag hade egentligen tänkt äta på puben där, men de var alldeles för upptagna med annat i stället för att ge mig ett bord, så jag gick min väg efter att ha stått och väntat i 10 minuter.

Filébiffen på Aberdeen var i alla fall lätt rosa, saftig och välsmakande, och ölen var sval och god, så kvällen slutade ändå bra.

Efter frukosten på hotellet, yoghurt med sylt och mussli, rostat bröd med ost och marmelad, gick vi i regnet till tunnelbanan och åkte central line till Totenham Court Road, och promenerade via Neal Street till marknaden vid Covent Garden, där vi såg på när försäljarna monterade sina ställningar och plockade upp sina varor.

Efter lunch tog vi en buss, från hotellet,bort till Paddington, där vi bytte till buss 15 som startar där. Vi hade tur, (ålade som intvålade pensionärer i kön) och fick platserna längst fram på övervåningen. Efter ungefär en timmes färd var vi framme vid Tower Bridge, där vi tog en annan buss till Liverpool Street station, där vi gick till marknaden som ligger en bit bakom stationen, och tittade när dom packade ihop. Man kan nästan säga att då var (marknads)cirkeln sluten.

Det är fantastiska hus de har byggt här i finanskvarteren. Tillbaks hem tog vi 23:ans buss till Queensway. Vi såg många små elbilar runt om i London. Det får faktiskt plats 4 små personer i en G-Wiz. och den går ungefär 60 kilometer på en laddning i 40 km/tim.

Vi packade färdigt våra väskor innan vi gick till Paddingtonpuben, där vi tyvärr fick ett bord med en gång.

Jag åt en upptinad fabriksgjord Cottage Pie (Lammkotletterna var slut), och Gunilla åt några läskiga fläskkorvar med pulvermos och brun sås. Burr! Den puben ska vi bara dricka öl och Bacardi Breezer . Möjligen äta en påse chips till.

Påskliljor som stod i full blom kunde vi se längs vägarna.

Efter en sista frukost, tog vi tunnelbanan till Heathrow, checkade in vårt bagage och tog varsin cappucino. De var inte lika tjusiga som på White flat, men smakade helt okay.

Efter kaffet gick vi runt och tittade i alla "tax free"-butiker, och när vi sett oss mätta satte vi oss vid Caviar House & Prunier, där vi åt rökt lax med jätteräkor. Det var en riktig höjdare jämfört med gårdagens pub-middag. Planet blev en kvart försenat för de måste lasta av ett par väskor då ägaren inte kommit till gaten i tid, men vi landade ändå i rätt tid på Arlanda. Vi fick stå en kvart ute i kylan och vänta innan bussen till Märsta kom, och tåget gick riktigt sakta, men vi var hemma straxt efter åtta på kvällen, och det var ju varmt och skönt tack vare omtänksamme Jockes brasa. / Pelle