Norrberga

onsdag, februari 28, 2007

Kladdigt värre

Nu har vi äntligen börjat att smeta fast plattorna i hallen. Först blandar jag till fixet ute på verandan, för Gunilla vill inte att det ska stänka inomhus. Sedan kletar jag ut det i lagom portioner på golvet med den tandade spaden. Därefter kollar Gunilla på sin karta, som jag gjort, vilken platta som hon ska ge mig. (Vi lade ut alla 78 plattorna tidigare och sorterade dom så att det blev ett mönster som passade ihop, och numrerade dom och ritade in numren på kartan, innan vi staplade dom i köket.)

När jag fått plattan, försöker jag få den ungefär på rätt plats, gungar och trycker lätt på den och fixerar den sedan med de vita kryssen, som egentligen ska ligga ned mellan plattorna, men det går inte mellan de sneda, så jag trycker dit dom på högkant i stället. Gunilla som ser plattorna från sidan säger till om någon ser ut att sticka upp eller vara för låg, och med viss möda kan jag då få loss plattan och justera mängden fix. Om några nivåskillnader är så små så hon inte ser dem, då lär nog ingen annan göra det heller.

I morgon fortsätter vi med fastkletandet, och sedan är det dags att såga till de sista plattorna utmed väggarna, och då kan de också läggas på plats. Därefter ska vi vänta 24 timmar tills alla plattor sitter fast, och man kan foga dem. Det återkommer vi till då. / Pelle

3 Comments:

  • jamen,det där ser ju ut att gå bra! ska bli trevligt att gå på när jag kommer tillbaka.

    Anders

    By Blogger Mute, at 1 mars 2007 kl. 12:26  

  • Med lite tur har vi satt på värmen då

    By Blogger Pelle, at 7 mars 2007 kl. 12:28  

  • Tack för inspirationen. När kag kom hem i fredags läste jag din blogg och såg att jag nog borde klara av att lägga klinkers ändå.
    Lite bök och stök senare så har vi ett nytt golv i hallen. Kapen vi hyrde på Bauhaus kapade dock rakt på första försöket.

    Tack!
    /Andreas

    By Anonymous Andreas Jonsson, at 28 juni 2009 kl. 16:44  

Skicka en kommentar

<< Home