Norrberga

torsdag, april 19, 2007

Novisen

Vi kom alldeles för tidigt till Novisen, så vi väntade en dryg halvtimme ute i blåsten, men när vi väl kom in fick vi en drink. (Dom kallar det för fördrink, men det var det inte, för vi fick ingen annan drink sedan) Till den fick vi ett litet glas, fyllt med en god skaldjursröra, som vi åt till.
Åke bjöd på en flaska vitt, Clare Valley, Tim Adams, Semillon, som vi drack till de första två rätterna.Kycklingterrine med tre sorters morötter & nobisdressing, följt av Grillad sparris med parmaskinka & chillibearnaise. De var riktigt goda, och vackert upplagda, men jag fick bara med kycklingen och efterrätten på bild. Jag glömde totalt bort att fotografera. Jag bara åt och åt.Huvudrätten var Citron- & timjanstekt lamm med "Wallenbergare", rödvinsås &späda rotfrukter, och Anders bjöd på en flaska rött, Chianti Classico, Fonterutoli, till. Bosse och jag höll oss till Loka genomgående.Efterrätten var Rabarber på 3 sätt, och Åke köpte in en söt god Trockenbereenauslese till den, och sedan fick vi kaffe, och notan som jag lyckades fördela, någorlunda rättvist, på de närvarande. Efter den trevliga middagen, körde Bosse hem Åke och Jocke, och vi körde hem Sara, Anders och Nisse, innan vi kunde lägga oss och sova gott på maten.Idag har Gunilla tvättat, medan jag skrev rent Ullas deklaration. Den lämnade vi in i Södertälje, och sedan handlade vi hårblekningsmedel och lite mat på Ica Maxi i Botkyrka. Efter lätt lunch med kaffe, gjorde jag slingor i Gunillas hår.Eftersom hon är så korthårig, blev slingorna mer lika små fläckar, så nu ser hon ut som en leopard i håret, men vi får väl bättra på det när det vuxit ut. / Pelle.