Norrberga

tisdag, april 10, 2007

Fångad

Idag är det soptunnetömningsdag (varannan tisdag), så Gunilla gick ut med en påse direkt på morgonen, och jag passade på att titta in under yttertrappen om det hänt något med musfällan under natten. Den låg på sidan en halvmeter bort, så jag kröp in och hämtade ut den med innehåll.Den lilla skogsmusen tittade förskrämt på mig och sade: Snälla du, ät inte upp mig! Du ska få en önskning om du släpper ut mig. Jag svarade att jag inte var hungrig på rått kött, så jag önskade att han skulle flytta ut till skogen i stället. Javisst, sade den lilla musen, kan du köra mig till någon lämplig plats, där jag kan bygga mig ett nytt bo i stället.Efter frukosten, skjutsade jag Gunilla till tåget, för hon skulle in till Friskis & Svettis och jympa, och sedan körde jag den lilla musen till en fin skogsbacke, på andra sidan E4:an, där jag släppte ut honom i det fria. För säkerhets skull har jag laddat fällan med en ny brödbit under trappen, om han skulle ändra sig. / Pelle