Norrberga

lördag, december 20, 2008

Köttbullar

Matte kokade kalvtunga idag. Sedan gick vi på promenad, och jag var jätteduktig när jag sprang lös, och kom när husse ropade. Han ropade för att jag sprang iväg för att leka med en liten terrier, men han satt fast med koppel i sin husse, så när han ändå satt fast, tyckte jag att jag lika gärna kunde springa tillbaks till min husse. Han såg väldigt förvånad ut när jag kom. Vad hade han väntat sig egentligen? Han ropade ju!När vi kom hem blandade husse till en massa trasigt kött, brödskivor, ägg, mjölk, grädde och kryddor i en bunke och sedan gjorde matte en massa små bollar av det.(Jag tog faktiskt två brödskivor från bänken när ingen såg. Dom var smaskiga.)När hon fyllt en liten svart låda med bollar stekte husse dem med smör på varma spisen.Det verkligen sprakade om dem. 150 stycken blev det!Matte hade sönder alla potatisarna som hon kokat också, men det var ingen som skällde på henne för det.Jag fick faktist smaka flera stycken av de där köttbollarna också, fast jag redan ätit både torrfoder och kalvtunga till middag. Det borde jag få varje dag. Nu mår jag ganska bra, även om de där plastbitarna jag tuggade i mig på promenaden kanske inte var så bra, men det fanns inget bäst före-datum på dom. / Ludde