Norrberga

söndag, april 30, 2006

Riset äntligen borta

Klockan tio öppnade återvinningscentralen så jag kunde åka upp med den färdiglastade kärran. Sen krattade vi löv som vi lade underst på kärran och staplade riset ovanpå så det inte blåste iväg. Det blev fem vändor fram till halv fyra innan vi var klara med riset.

Ulla hade tittat på Kungen och Björn Skifs på teven i dag. När jag kom ned satt hon och personalen vid matbordet och pratade. Dom skulle få smörgåstårta till middag i dag, vilket Ulla inte tyckte var "riktig" middag, men hon klagade inte... sa hon.

Gunilla hade beställt Planters Punch som drink, så jag kokade lite sockerlag. Det var länge sedan vi drack den, och jag blev lite förvånad när jag plockade fram receptet. Det är 7,5 cl rom i den, och ändå smakar det inte sprit om den. Förutom rom och sockerlag, är det limejuice, ananasjuice, is och frukt i den. Gunilla hade bakat tilltugg av smördeg, ost och skinka, enligt samma princip som rulltårta. Man gräddar skivorna på en plåt i ugnen, och äter dom varma sen. Smaskens!

För säkerhets skull delade vi bara på en folköl till middagen, så vi inte skulle somna i tevesoffan. Vi såg Peter Dammert vinna 83 000 kronor på Bingolotto. (Tack Pontus för tipset!) Det var ju en hyfsad utdelning, även om det inte blev någon bil eller miljonvinst. Själva blir vi glada när vi någon gång får mer än 25 kronor på Trisslotterna. Oftast blir det två gånger ingenting!

Jag var ute nyss med Flisan, men jag får nog gå en väldigt tidig runda i morgon, för hon ville inte göra "nå´t", och jag tänker gå och lägga mig nu. Det tar på krafterna att hålla på i trädgården hela dagen. / Pelle