Norrberga

torsdag, april 27, 2006

Trädfällardag

Klockan 8 kom Trädfällare Robert Larsson och hans två hjälpredor. Nu var det dags att fälla den stora eken och aspen. Dessutom skulle han ta ned grannens två sälgar som lutade sig långt in över vår tomt. Han började med att klättra upp i eken, och på vägen upp, sågade han av alla grenar. De som hängde över boden, eller något annat träd, firade han ned med rep. Min kompis Tore stod tillsammans med mig och Flisan i solskenet och tittade på, och de andra två gubbarna, drog undan grenar och lade det som ska bli ved för sig, och riset för sig. När Robert kommit ända upp, och fått ned den översta grenen, sågade han av lagom stora bitar av stammen och släppte ned till gubbarna som sågade dom till hanterliga kubbar. Sista biten (6-7 meter), fällde dom på vanligt sätt, innan dom sågade upp den i bitar.

När eken var nere, bjöd jag på kaffe och sockerkaka, och sen fortsatte dom att ta ned resten av träden. Vid ett-tiden var allt nedsågat och klart, och Flisan och jag kunde vila oss efter ansträngningen och gå en promenad förbi Ulla.

Jag gjorde en fläskpannkaka på bl a 5 dl vispgrädde, som var kvar sen i påskas. Den var klar när Gunilla kom hem, så vi åt med en gång, och gick en långpromenad runt skolan med Flisan. Sen ringde jag Pontus, Björn och Dafne. / Pelle