Norrberga

söndag, augusti 13, 2006

Tyskland dag 10

Synnerligen mätta och belåtna åkte vi till snabbköpet vid "stora vägen" och köpte lunchmat. Samtidigt med oss, handlade även stadens äldsta spätta. Hennes man satt utanför och väntade på motorcykeln som han haft sedan den var ny. Efter att först ha stoppat ned matkassarna satte hon sig själv i sidovagnen och sedan for de iväg.

Vi tog samma väg hemmåt som vi kommit, och vi drack kaffe på en lämplig parkeringsficka längs vägen.

Straxt innan Hamburg åkte vi fel i en korsning, och fick åka på motorvägen i stället. Rätt vad det var kom en sten flygande från de mötande bilarna, och träffade vindrutan alldeles vid kanten. En liten spricka på en centimeter blev snart två decimeter lång, så vi får byta ruta när vi kommer hem. Självrisken är 35%, så nog kan man hålla sig för skratt.

Eftersom vi inte skulle åka färja hem, så svängde vi av mot Flensburg i stället för mot Kiel. Vi hittade så småningom en rastplats där vi kunde äta vår medhavda lunch vid riktigt bord.

Just innan den danska gränsen handlade vi en liter Cointreau och några flaskor vin på en "lågprisbod". Vi hade tänkt köpa en försvarlig mängd billig sprit, men ölburkarna med märken vi inte kände till fick man dessutom betala pant på, och både vodka och gin var dyrare än i vanliga tyska mataffärer, så då fick det vara. (Vi tog en trevlig kryssning med Cinderella till Mariehamn där vi kunde äta gott och bunkra öl mm när vi kom hem i stället)

Efter den danska gränsen letade vi efter en trevlig kro där vi skulle bo och äta en riktigt god middag. Nu hittade vi inte någon sådan, så det blev en tapasmiddagpå Envy Café i Odense, och därefter sträckkörde vi över Stora Bältbron och Öresundsbron så att vi hamnade i Hörby straxt efter 10 på kvällen. Vi försökte få ett rum på Stora Hotellet, men dom hade fullt. Ett nattvandrande danskt par talade om att det inte fanns några fler ställen i Hörby, men vi var välkomna att få övernatta i deras gästhus. Halv elva på kvällen är man inte nödbedd, så frun, en dansk advokat, hoppade in i baksätet, och maken och den 11-åriga dottern åkte före i deras bil och visade vägen.

Vi kom så småningom till en liten sommarstuga i skogen bakom en bondgård, där vi satt och åt jordgubbar och drack te och vitt vin till efter midnatt. Gunilla spelade plockepinn med dottern medan vi pratade tysklandsresor och hur dyrt det är att bo i Köpenhamn. Vi gick sedan över till gäststugan där Gunilla bäddade med våra badlakan, kuddar och plädar som vi haft med i bilen.

Efter en lång dag med åttahundra kilometers bilkörning somnade vi snabbt. / Pelle