Norrberga

torsdag, mars 01, 2007

Ny maskin

Missräknad som jag var över att ha hyrt en maskin för över 500 kronor, som inte kunde såga klinkers rakt, åkte vi en tur till Bauhaus - Jula - Clas Ohlson, och tittade på olika kakelsågar. Valet föll till slut på en såg hos Clas Ohlson för ungefär samma pris som en hyrmaskin kostar en dag.

Vi passade på att handla mat på Ica när vi ändå var vid Kungens Kurva. Gunilla hade gjort en diger inköpslista, så jag kommer nog att vara rund som en ost inom en vecka, fast hon säger att det inte är några kalorier i den här maten. Det var bläckfiskar, musslor, lax, torsk, löjrom, lammfilé, älgfilé, korv, skinka, färsk pasta, potatis och massvis av frukt och grönt. Dom hade vitkål för 9 kr/kg och hade varit vänliga att dela en del huvuden i fyra bitar, så vi köpte en sådan bit och rimmat bogfläsk på impuls. Vi älskar stekt fläsk med stuvad vitkål, båda två.

En annan impuls var att köpa 4 hg färska räkor av en tjej som stod vid ett eget bord, bredvid fiskdisken, och sålde. Med ett par hårdkokta ägg och lite lättmajonäs, blev det två läckra räkmackor var till lunch när vi kom hem.

Gunilla kokade äggen och skalade alla räkorna, medan jag gick ut och plogade bort den senaste snön som fallit under natten.

Efter mackorna skruvade jag ihop maskinen och sågade till ett par plattor. Den sågade både fort och rakt, så jag är verkligen nöjd med det köpet.

Tore kom förbi på eftermiddagen och inspekterade golvet och fick en kopp kaffe med kanelbulle, och han godkände både arbetet och fikat.

En tjej ringde från Nöjeskrogen i Örebro, och sa att föreställningen den 12 april var inställd, så vi måste skicka tillbaks våra biljetter och eftersom Karin kunde även den dagen, skickar de nya biljetter till fredagen den 13:e i stället. Nu måste jag komma ihåg att boka om tiden för servicen på bilen också, men det ska nog gå bra så här långt i förväg.

Vi blandade till 5 kg bruk och fick klart resten av "mittplattorna" innan vi åt en bläckfiskpasta och klämde en flaska vitt. I morgon ska jag såga till de sista plattorna som ska ligga utmed väggarna, och sedan ska vi köra Sara och Anders till Arlanda Express. Eventuellt hinner vi smeta dit de sågade plattorna när vi kommit hem igen. / Pelle