Norrberga

söndag, april 01, 2007

Vårstädning

Helgen har gått i vårstädningens tecken. Medan målarfärgen torkat har vi kunnat vara ute i solskenet riktigt ofta. Gunilla har rensat och hackat i rabatter och under buskar så det riktigt glänser över allt. Det som förstör glädjen lite är att se de avbitna blomskotten, när de dj-la rådjuren har gått förbi, men vi ska försöka stänga dem ute med staket.

Vi har städat bort det stora skatboet i körsbärsträdet också. Vi har inte nått upp till de mogna körsbären på många år, så vi har varje år sagt att nu ska träden bort, när de blommat klart, men sen har alltid något annat kommit emellan och de har stått kvar och vuxit sig ännu högre.

För några år sedan flyttade ett skatpar in i det största trädet, och det har varit ett evigt tjattrande på tomten, och mycket bråk vid fågelmaten. Skatorna har bott i det övre etaget, och det undre har mest varit för att förvilla eventuella äggtjuvar. Nu klättrade jag upp på stegen, och sågade av den stora grenen som boet satt i. Resten av trädet ska vi ta när vi är klara med den ved som blivit av den här grenen. Dessutom finns det kvar kubbar från förra året, som ska klyvas och staplas också.

Nu ska jag inte måla mer inomhus förrän efter påsk. Vi vill inte att gästerna ska fastna i färgen, så den ska få tid att torka några dagar nu. Det betyder att vi har ställt tillbaks fällbordet i köket igen, och jag har stuvat undan verktygen och färgburkarna i arbetsrummet igen.

I morgon ska jag tvätta av bilen innan jag åker till besiktningen klockan två, och sedan får vi veta om bilen är så bra som vi tror. / Pelle