Norrberga

fredag, mars 30, 2007

Bloggtime

Hej!

Nu är jag tillbaks efter att ha målat i flera dagar. Det är ju inte mycket som skiljer den ena dagen från den andra, så det skulle ha blivit för tjatigt att skriva mer om det, men jag kan berätta att vi har vår inomhus i alla fall.

Hortensian och våra pelargoner som fick komma upp ur källaren, för ett tag sedan, mår bra och har redan börjat blomma, där dom står på övre verandan. Dom har inte fått flytta ut ännu eftersom det varit minusgrader på nätterna. Hortensian var blå när vi fick den, men nu verkar blommorna dra åt rosa till.

Jag har satt på sommardäcken på bilen, och filat och putsat på bromsklotsarna, så att dom löper lätt och inte ligger och skaver mot bromsskivorna. Jag har nämligen tid till besiktning på måndag, och då vill jag inte få några nedslag i protokollet. Det påminner mig om att jag ska gå runt bilen och kolla att alla glödlampor är hela innan dess.















Igår var vi på Trädgårdsmässan i Älvsjö och gick runt i fem timmar. Förutom alla blommor, såg vi de vanliga verktygsförsäljarna demonstrera sina fantastiska sågar, knivar och sekatörer. Många saker hade bilder på blommor, som de små ihopfällbara brickborden, och de fantastiska plastskorna Gunilla köpte. Skorna väger bara 100 gram styck, och sköljs bara av under kranen när dom blivit smutsiga. Vi köpte varsitt glas skumpa också, där de demonstrerade det italienska Hipp Hipp Hurra.

Vi fick en alldeles egen demonstration av hur man ympar äppelträd i Pomologiska Sällskapets monter. Vi köpte med oss ett litet ympset och ska prova att ympa några trevliga äppelsorter på Maj-Lis och Bosses vildapel mot kaffe och bullar vid tillfälle. Det dröjer minst tre år innan det blir några nya äpplen, men då ska det bli spännande att se om det har fungerat.

Det fanns gott om prylar att ha i trädgården också, och vi ska be Jocke att göra små fantasidjur som vi kan sätta på armeringjärn sedan.

Vi köpte fyra nya pioner också, som Gunilla redan planterat mellan de vi satte i höstas. Det blir nog trångt i rabatten, men Gunilla har alltid velat så och plantera "i buketter".

Åke hade fått en tid för öronvaxrensning, som inte passade, och han ville inte utnyttja vårdcentralens fantastiska knapptelefonmetodik för att byta tiden, så jag skjutsade upp honom till Salems Centrum idag, så att han kunde få en ny tid. En timme senare skjutsade jag upp honom igen, för då hade han tid hos tandhygienisten, och en halvtimme senare, när han var klar, hämtade jag honom igen. Det är inte svårt att få dagarna att gå...

När jag var färdig med dagens målning, hade Gunilla gjort i ordning varsin Caipirinha med ostbågar, Mozarella och Pesto till, så den här dagen har inte varit förgäves heller. / Pelle