Norrberga

tisdag, april 11, 2006

Pysseldag


Idag blir det nog en typisk pysseldag. Jag ska försöka hinna med så mycket småsaker som möjligt, efter att inte ha gjort något här hemma igår. Jag började med att ringa Trädfällare Larsson, han som var här och fällde träd i september. Han lovade komma den 27 april, och fälla aspen och eken, som vi inte tog ned då. Gunilla och jag hade fullt sjå att hugga upp dom kubbarna, och köra bort allt riset innan det blev vinter, men nu ska det bli skönt att få ned dom och kunna få fler soltimmar på tomten.

Det var verkligen ett nöje att se honom i aktion. Han hade med sig två gubbar som skötte markarbetet, och själv spände han på sig ett par klätterdubbar, hängde den lilla enhandsmotorsågen vid bältet, och klättrade upp för det största trädet. En enorm tall som var äldre än huset. På vägen uppför
stammen, kapade han alla grenar på vägen, och firade ned de stora som kunde ha slagit i huset eller verandan, och släppte ned de som var på frånsidan. Gubbarna på marken släpade iväg allt som kom ned och sågade i sär riset från det som skulle bli ved. Riset staplades på hög, och de tjocka grenarna la de för sig.

När Robert (han heter så) kommit högst upp, och alla grenar var borta, sågade han av stammen i portionsbitar, och knuffade ned dem tills han hade en lagom stor stam kvar. Eftersom vi inte ämnade göra någon totempåle av den, så fällde han den, och tillsammans sågade dom upp stamdelarna i hanterbara kubbar.

På fyra timmar hade dom fällt två tallar och en björk. Hade vi gjort det själva skulle vi förmodligen hållit på ännu, och blivit tvugna att reparera verandataket.

Jag har också fyllt i Ullas autogiro, så att hyran blir betald "av sig själv", och tvätten som blev klar nyss har jag hängt upp.

Nu ska jag ta fram Gunillas deklaration och kolla att allt stämmer
på den. Allting har ju blivit mycket enklare nu, när det mesta redan finns på blanketten, och det går att skicka in den på internet

Så småningom ska jag gå och få Ullas autograf på blanketten, och få henne att göra lite gymnastik med fötterna och benen. Sen hoppas jag att det blir lagom varmt för att såga ved ute. Det är fler uttjänta reglar och plank från vårt gamla hus, som får bli tändvirke. / Pelle