Norrberga

torsdag, april 13, 2006

Skärtorsdag


Dagen har mest gått åt till att göra påskfint. Gunilla har kämpat med strykjärnet på alla dukar som nu är släta och fina. Matbordet är färdigdukat och garnerat med påskägg av choklad. Alla saker som normalt ligger framme har förpassats till undanskymda platser, och när vi ibland får lite mat blir det närmast på stående fot i köket. Jag har varit ute och rensat lite spik ur plankorna som ska bli ved, och hjälpt till med att hålla i ena änden av dukarna, vid behov, så att de ska hamna slätt och rakt på borden.


Rensat lite i arbetsrummet har jag också, även om det inte behövs, för där ska ju ingen vara, och alla gästerna vet ju hur det brukar se ut hemma hos oss. I morgon är det damma och dammsuga som gäller, och att laga all mat som kan göras i förväg.

Jag var nere en sväng och fikade med Ulla. Jag hade med mig allt oanvänt och överblivet material från omläggningarna hemma, som distriktssköterskan gjorde förr. Nu kommer det till användning på Salarp i stället.

Vi har snart ätit upp allt godis som vi köpt till påskkärringarna, för det har inte kommit en enda! FÖrmodligen tycker dom att kåken ser för ruffig ut? Snart ska vi åka till Heron City och se Ice Age 2. Det brukar bara vara vi och ett tjugotal personer i en salong för 400 personer. Det är skönt att folk inte går på bio längre! Vi får alltid platser som är bra, och salongen lutar såpass att man alltid ser över de som eventuellt sitter framför.