Norrberga

onsdag, september 13, 2006

Farväl

Efter frukosten åkte vi till Södertälje och lämnade in mitt trasiga pass på polisstationen. Det började spricka där den tjocka plastiga sidan med fotot sitter fast. Sist sa dom i passkontrollen att de första "nya" passen var felkonstruerade och borde bytas ut. Risken fanns annars att man inte ville låta mig slippa igenom gränskontrollen. Det nya ska jag få hämta på onsdag, så Mallorcaresan bör inte vara hotad.

Klockan tolv åkte vi och Jocke till kyrkan och fixade i ordning det sista. Viktor kom som avtalat med kaffe, bröd och tårtor. Kistan var på plats och representanten var där och ordnande med blommorna. Vaktmästaren ordnade fram en ramp för Åkes rollator så att han skulle komma uppför det trappsteg som finns i slutet av kyrkgången.

Så småningom hade alla samlats, och klockorna ljöd. Organisten Brita Nilsson spelade mycket skickligt på orgeln och prästen, Jenny Persson, hade lyckats bra med att välja rätt ord för tillfället, så det blev en mycket vacker och stämningsfull begravning. Att det var strålande sol gjorde det inte sämre.

Efteråt drack vi kaffe i den lilla kyrkskolan som ligger ett stenkast från kyrkan, och när alla gäster farit diskade Gunilla och jag, och ställde i ordning alla bord och stolar efter oss.

Det blev två och en halv tårta över, som vi lämnade till Salarps äldreboende så att dom kunde få lite gott till kaffet. Dom skulle ha kombinerad kräft- och surströmmingsskiva i kväll, så det blev nog en riktig fest där.

Gunilla och jag hade inte någon lust att laga middag, så vi åkte till Långbro Värdshus och åt. Först en redig kantarellmacka och sedan en gudomlig vitlöksstinn lammgryta som smalt i munnen, och creme brulé och kaffe på det.
Till maten drack vi ett Jamaicanskt öl.

I morgon ska Tore och jag dra upp båtarna. / Pelle