Norrberga

söndag, september 03, 2006

Tioårigt nagellack

Jocke och jag åkte ut klockan sju i morse igen och plockade upp kräftmjärdarna. Ytterligare 29 kräftor lades till samlingarna. Åke och Bosse kokade våra kräftor enligt konstens alla regler, och Jocke fick dillen som blev över till sitt eget kok. Han hade inte fått så många i går kväll. Det är alltid svårt att fiska med ett gäng nybörjare, men dom hade haft roligt.

Gunilla och jag åkte till Biltema och köpte en tigersåg. Den kommer väl till pass när jag ska ta bort de gamla golvreglarna i entréhallen. Vi åkte också till K-Rauta och köpte nya 45x220-reglar. Då får vi samma nivå på det färdiga golvet som det är i vardagsrummet, och det blir ändå 195 mm isolering. Det kan behövas med skenande elpriser.

När jag varit hos Bosse och diskuterat gravplatsen mm såg jag en vinbergssnäcka på gången. Eftersom Bosse skulle gå ned till mig snart, tyckte jag det var bäst att flytta på den, och då upptäckte jag att det var en gammal bekant.

Ulla och Iffa målade för mer än tio år sedan prickar med nagellack på några vinbergssnäckor. Då kunde dom följa deras framfart i trädgården. De fick olika många prickar så att det gick att se skillnad på dem, och det här var 2:an som jag flyttade på. Jag drar slutsatsen att det är mycket stationära djur som inte rör sig några längre sträckor, och att dom inte ömsar skal. / Pelle