Norrberga

lördag, september 16, 2006

Sylt

Man blir ju lite vill när det gäller dagar, så jag kokade ägg till frukosten i dag. Gunilla morrade naturligtvis när hon fick se det. "Det är FREDAG idag! Inte lördag, så i morgon blir det Yoghurt istället för ägg!" Vi äter bara ägg på onsdag, lördag och söndagsmorgnarna. Resten av dagarna äter vi en tallrik yoghurt med müsli i stället. Det är också bara på "äggdagarna" som vi pressar apelsiner till juice. De andra dagarna dricker vi kartongjuice. Lite väl inrutat kanske, men det fungerar.

Efter den felaktiga frukosten åkte vi till Kvantum och handlade. När vi kommit hem och stoppat in maten i kylen och frysen, kopplade vi på släpkärran, och åkte vidare
till torget i Södertälje och köpte en låda lingon (11 kg) och till K-Rauta där vi köpte en asfaboardskiva till golvet.

Medan jag sedan höll på med golvet kokade Gunilla lingonsylten. Jag hann göra färdigt två av facken mellan golvbjälkarna innan det var dags för middag, för jag fick hjälpa till med att hämta upp tomburkar från källaren och fylla dem med den heta sylten. Vi hjälptes åt med att skriva och klistra på etiketter senare på kvällen.

I dag fick vi en riktigt hot kyckling med gräddstuvad purjolökspotatis som Gunilla trollat ihop och varsin liten brulépudding som jag hade gjort tidigare i dag. / Pelle