Norrberga

tisdag, december 05, 2006

Temakväll på Novisen

Jag skjutsade Gunilla till jobbet, och sedan plockade jag undan lite kartonger hemma, innan jag tog Åkes bil ur garaget och körde hans städerska till tåget halv ett. Jag fortsatte sedan med hans bil till Byggmax och köpte en utkastare som Åke ska få i julklapp. Den ska sitta längst ned på stupröret, så att han kan ta bort silen högst upp. Då kommer alla löv och barr i stuprännan att följa med ned och kastas ut på marken i stället för att fastna där uppe. Jag fortsatte till systemet vid Kungens Kurva och köpte två flaskor vitt och åtta flaskor öl. Den vita ska vi prova på fredag, och ölen ska Åke få i julklapp om den är god. Vi ska testa två flaskor själva först, och om dom får godkänt, får han de övriga sex.

Vi åkte till Novisen, Restaurantskolan i Tumba, och åt middag. Där fick vi först en champagnedrink med sikromssked, Carpaccio till förrätt, Ceasarsallad till mellanrätt, Sjötunga Walewska som huvudrätt och flamberad Crepes Suezette till efterrätt. Jag tog ett vinpaket med tre sorters vita viner till, och Gunilla, som körde hem drack Ramlösa. Det var riktigt gott, så när som på efterrätten. Den smakade som uppvärmda pannkakor, så där finns det nog mer kvar att lära sig. Det var ju tvåorna som stod för maten, så dom har ett och ett halvt år kvar innan dom är fullärda. / Pelle