Norrberga

måndag, november 27, 2006

Gallring

Helgen har mest gått i snörflandets tecken. Gunilla har legat på ena soffan och hostat och jag har suttit i den andra och sorterat gamla foton och sparade papper.

Iffas foton och diabilder var enklast att gallra. Det var nästan två flyttkartonger från början, men hälften var mest arbetsfoton, dvs bilder av hus och gavlar runt Solna och Sundbyberg samt skärgårdsmotiv från Finland. Dom gick att kasta utan betänkligheter. Resten var från lägenheterna i Sundbyberg och från Pörtö, utanför Helsingfors, där dom tillbringat nästan femtio sommrar. Där sparade jag en liten skokartong med representativa bilder, som efter ytterligare framtida gallring kan bli ett minnesalbum.

Ulla hade fyllt två stora lådor i sin gula sekretär, med album och bilder från uppväxten, och framför allt från Anders och Jockes uppväxt. Där fick det bli en grovsortering i tre delar. Gamla egna foton och diabilder. Foton från Rönninge och Hässelby, med och utan Anders och Jocke. Resten är en hög med gamla brev och papper, som jag har lyckats minska ordentligt.

Anders kom ut ett tag i går och bytte till dubbdäck på bilen. Han skulle ladda på lite kartor i laptopen, men det saknades visst en fil. Den kommer via nätet tror han... ...vi får väl se om jag lyckas hitta den. Han for iväg ganska snabbt, för han skulle hämta Sara på Bromma klockan två.

I dag skjutsade jag den hostiga snörflande hustrun till Huddinge, för hon skulle jobba idag. Det var kursstart, och då måste hon vara där. Själv åkte jag sedan till Uttersvret, och gick upp i svampskogen i tre timmar.

Det blev 10 liter trattkantareller som vägde 2 kilo. (175 kronor per kilo på ICA igår) Inte mycket till timlön, men det var tyst och skönt i skogen, och det regnade inte. / Pelle