Norrberga

fredag, januari 26, 2007

Skumt

Jag började med att plocka fram fogskummet som jag fick förra året av Bosse Andersson, och tätade runt golvet. Det står att man bara ska fylla springorna till en tredjedel, för det utvidgar sig så, men det är lättare sagt än gjort. Det gick ju bra att skära bort det överflödiga efter ett par timmar när det hade stelnat. TACK SNÄLLA BOSSE!

Jag sågade sedan till nästa skiva och gjorde de 6 olika hålen för strömbrytare, termostat och dammsugarluckan. Tänk att de kom på rätt plats ändå. Efter att ha fäst skivan med ett par skruvar, ritade jag ut elen och dammsugarröret, där jag INTE får skruva, och reglarna där jag SKA skruva. Jag tror att det blev riktigt. Det gnistrade inte om skruvarna, och inte snurrade dom i tomma intet heller.

Det blir sen samma sak med gipsskivorna. Många hål som ska hamna på rätt ställe, och ännu fler skruvar som inte får hamna fel. Vi håller tummarna!

Vi firade den färdiga skivan med varsin Mai Tai och ostkex sedan.

Gunilla hade skurit lax, marulk och pilgrimsmusslor i lagom stora bitar, som vi doppade ned i en buljong nå´n minut på middagsbordet. Buljongen fick vi ha i glöggpannan, för jag kommer inte ihåg var jag packat undan fonduegrytan någon stans. Till detta hade hon rört ihop en grön mild spenatsås, en väldigt hot, röd sås med vitlök och sambal oelek, och en soyadip med färsk ingefära. Dessutom fick vi champinjoner och sockerärtor till. Det var riktigt smarrigt. Vi åt så vi inte orkade någon efterrätt.