Norrberga

fredag, oktober 20, 2006

Sista klippet

Jag gick upp till Jocke, medan Gunilla gjorde frukost, och hämtade ett skåp som han ville bli av med innan hans kräft-gäster skulle komma. Det ska få ersätta det jag slängde ut ur boden förut.

Efter frukosten klippte jag åkern. Förhoppningsvis var det årets sista klippning.

Vi har äntligen fått en blomma på den smala spretiga solrosplantan, som Gunilla satte alldeles för sent, alldelse för tätt i en kruka i våras, och som hon sen planterade ut efter semestern. Skam den som ger sig. Hon har lovat att börja mycket tidigare nästa år och sätta ut dom utmed Norrbergavägen, framför hagtornshäcken, så dom kan stå lite varmt och skyddat.

Jag sågade och hackade i väggreglarna i hallen så att jag fick upp en planka på tvären som det går att spika fast pärlspont i nederkanten i och att fästa golvlist i så småningom.

Jocke kom ned med andan i halsen när hans första gäster kommit. Han hade trott att han hade Gin hemma, men han trodde fel. Han fick låna en liter från vår Mallorcaresa. Han ska ju själv till London på höstlovet, och lämnar tillbaks då. Själva åker vi ju över till Helsingfors snart, så det går inte någon nöd på oss.

Efter egna drinkar, åt vi en lamrulle med potatisgratäng till, och vi avslutatde med minimagnum i soffan framför teven och lite inspelat Söderläge och Mitt i Naturen. Lammrullen var färdigköpt och bestod av rimmat lammkött, fyllt med lammfärs. Den fick stå bredvid gratängen i ugnen, och smakade riktigt gott. / Pelle