Norrberga

söndag, mars 04, 2007

Vasaloppet från sängkanten

Vasaloppet ses bäst på teve, liggandes i sängen. Redan i går, hade vi plockat fram frukostporslinet och apelsinpressen, för att det skulle vara lätt att göra i ordning för frukost på sängen efter 5-milen, som startade redan kvart över fem på morgonen.

Vi slog inte på teven förrän halv sju, och då tittade bara jag, medan Gunilla låg och lyssnade på kommentarerna, med bara ett öra öppet . Himlen var alldeles rosa just när solen skulle gå upp.

När täten i Vasaloppet åkt den första milen, och hunnit fram till Smågan gick jag ned i köket och satte på te och kokade ägg. Jag dukade upp på sängbordet framför Gunilla, och satt själv i en stol bredvid, så att jag kunde sköta brödrosten och plocka fram de olika pålägg som inte fick plats på sängbordet.

När Oskar Svärd gått i mål i Mora, och vunnit för tredje gången, gick jag upp till Åke och justerade bromsarna på hans rollator, och därefter åkte Jocke och jag med ytterligare ett lass skräp till återvinningscentralen.

Gunilla och jag gjorde varsin espresso, och när den var slut, efter cirka 10 sekunder, bryggde jag en vanlig kopp kaffe till mig som räckte lite längre.

Medan Gunilla gjorde i ordning middagen, kröp jag runt på golvet i hallen och rensade alla skarvarna mellan plattorna och dammsög ordentligt, och när det var klart gjorde jag mig en cappuccino, för att öva på att skumma mjölk. Jag lär mig väl så småningom.

Vi åt hjortfilé med råstekt potatis. Det var egentligen ett recept på strutsfilé, men det fanns ingen sådan på Ica när vi handlade senast. Vi fick sallad, vitlökssmör och gelé till, och det smakade inte kattskit precis.

Efter middagen, blandade jag till alla tio kilona fogmassa och satte igång med att bre ut smeten på golvet och dra med en gummiskrapa så att fogarna blev ordentligt fyllda. Det var bara hälften av massan som gick åt, men den går ju inte att spara när man redan blandat till den.

En halvtimme senare kunde jag torka bort all överflödig massa med en våt svamp. Det gick åt ganska många hinkar vatten att skölja ur svampen i, och resultatet får nog anses som ganska lyckat, och i morgon kväll, när fogarna har torkat ordentligt, ska jag putsa på plattorna så att dom blir riktigt rena. / Pelle