Norrberga

tisdag, juni 20, 2006

4 dagar kvar

När jag skjutsat Gunilla till jobbet, grävde jag en stor grop i gräsmatan och planterade Gyllenkroks Astrakanet. Jag slog ned två kraftiga pålar, som vi kan binda upp det i tills det har rotat sig.

Halv tolv gick jag ned till Salarp, där Ulla satt i köket och väntade på mig. Vi gick till den stora gården mellan avdelning ett och två, där dom hade dukat upp fyra långa bord med sommarblomster och glada servetter. En midsommarstång hade dom fått till också. Vi började med sill, lax och potatis. Sen fick vi prinskorv, köttbullar och rödbetssallad, och till kaffet fick vi chokladtårta med vispgrädde och jordgubbar. Ulla åt ordentligt av allt, och när jag givit henne den första tuggan, åt hon resten själv. Det gäller tydligen bara att få in tankarna på mat, så klarar hon sig själv. Sjukgymnasten lovade att försöka få Ulla att öva upp rörligheten i armarna igen. Vi var precis färdiga när det kom några droppar regn, och då hade vi ätit i nästan två timmar.

Jag gick hem och hämtade Åkes post och en tandkrämstub och åkte till honom med det. När jag kom hade han just varit på lungröntgen. Han har någon infektion som dom inte lyckats bli av med ännu, så dom kollar alla eventualiteter.

Därifrån han jag hem och vattna äppelträdet en gång till innan jag åkte till Huddinge Sjukhus och Gunilla. Vi gick tillsammans till infektionskliniken och fick vår andra fågelinfluenavaaccinspruta. Det betyder att straxt ska vi ta tempen och kolla om det finns någon rodnad eller är ömt där dom stack, och skriva in i dagboken.

När vi kommit hem, tog vi en stor Mai Tai och åt Mozarella,
kex, och pesto för att fira att Gunilla bara ska jobba 4 dagar till.

Till middag blev det råstekta potatisstrimlor med gräddfil och löjrom, och delade på en 3,5-öl för säkerhets skull. / Pelle