Norrberga

måndag, juni 19, 2006

Ett rum klart

Äntligen är ett rum tomt. Sovrummet är rent från spikar och krokar, garderoberna tomma och rensade från hemmagjorda hyllor och golvet är skurat. Färgfläckar och taperester från helteckningsmatan är kvar, men det är inte hälsofarligt. Böckerna är nedpackade i lådor, och det är bara några hyllor som står kvar. Det var nytömt i soprummet när jag kom i morse och jag fyllde raskt två stora kontainrar. Hallen och köket står på tur, men det får bli om ett par dagar.

På vägen hem bytte jag en glasskål, som gunilla fått, mot två vitvinsglas ur Nobelserien. Sex rödvinsglas med guldfot har hon också nu. Hon fick fyra i dag, och två bytte vi till oss mot Vallien-glasfigurer tidigare.

Vi delade på tre stekta bratwurst med bröd och sallad till middag. Det blev lite lustigare med påskmust till Gunilla och San Miguel för mig.

Jag gick igenom lite skräplådor från Iffas städskåp efter maten, och kastade det mesta. Några glödlampor, proppar och svart skokräm går att använda. Sen stuvade jag in kartongerna med böcker i boden. Det får bli gallring till hösten. Nu ska det bara undan. När allt detta är klart ska jag nog gå igenom mina egna sparade saker. Det käns som om jag också har en massa saker sparade som är i ungefär samma skick, och förmodligen aldrig kommer att användas igen, som skulle kunna berika återvinningscentralen i stället. / Pelle