Norrberga

onsdag, februari 07, 2007

Riktigt i klistret

Eftersom det var 15 grader kallt eldade jag i båda kakelugnarna och svabbade av spångolvet och gipsskivorna innan jag läste mig till hur limmet fungerade. Jag skulle ta 7 kg pulver och blanda med vatten enligt formeln: 3 volymsdelar pulver och 1 del vatten. Det är ju typiskt för de som skriver bruksanvisningar, att de förmodligen aldrig skulle ge sig på att blanda lim själva. Hade det stått hur mycket vatten jag skulle ha per kilo pulver så hade det nog gått bättre. Nu fick jag mäta upp volymen med en liten skopa. Efter 18 skopor var det 3 kg kvar i 10-kilopåsen (enligt köksvågen), och då hällde jag i 6 skopor vatten och började blanda. Det tog ett par minuter att få till en stenhård gröt, så jag hällde i lite vatten till och rörde om, hällde i lite vatten till och rörde om, hällde i lite vatten till och rörde om och höll på så i nästan en kvart innan jag fick till en blandning som påminde om tunn gröt.

Nu smackade jag ut några stora klickar lim på spångolvet, drog jag ut det med tandspackeln och lade på den första skivan. Efter lite hoppande och gungande ovanpå, satt den riktigt bra. Nu fortsatte jag med att klicka ut lim och dra ut det med spackeln där skiva nummer 2 skulle ligga, hämtade den
och lade på så tätt intill den första jag kunde, hoppade och gungade och blev rätt nöjd med resultatet. När det sedan var dags att klicka ut lim igen, gick det inget vidare. Det hade stelnat till alldeles väldans mycket så jag fick spä med ännu mer vatten (man ska inte göra det egentligen, men de 45 minuter som man har på sig enligt påsen hade faktiskt inte gått ännu, men nästan). Nu blev det full fart på utstrykandet, och jag tror faktiskt att jag fick dit de resterande skivorna så pass snabbt att dom också sitter fast i klistret. Annars sitter JAG i klistret.

Det var nog tur att den femte skivan, närmast köksdörren, var lite smalare, för annars hade jag nog inte hunnit få på allt innan limmet stelnat totalt. Jag drog fast skivorna med ett dussin skruvar i varje för att pressa ned dom i limmet tills det torkat. I morgon ska jag ta bort alla skruvar, och om skivorna sitter ordentligt kan jag spruta silikon runt skivorna, mot väggen, och sedan stryka primer på hela ytan så att tapen, som ska hålla värmeslingorna på plats, och flytspacklet ska fastna ordentligt.

Vad som händer om skivorna INTE sitter fast vill jag inte tänka på. / Pelle