Norrberga

tisdag, februari 06, 2007

Tröskel och hetvägg

Gunilla åkte till jobbet, och jag tog fram plogen och försökte ta mig uppför Åkes isiga backe. Det gick inte alls, utan jag stod och slirade mitt i backen trots de nya tyngderna och ordentliga snökedjor. Jag fick åka ned till boden och skruva dit den 25-kilos järnvägsräls som jag använt förut. Med totalt 60 kilo extra på bakhjulen så gick det bättre, och jag kunde ploga hela backen.

När posten kommit, gick jag upp till Åke med hans post och TV-lathunden som jag skrivit till honom. Jag hjälpte honom att hänga upp tvätten som var klar. Han har fortfarande inte förstått att det är sådant som hemtjänsten redan har fått betalt för att göra.

Förutom att titta när Anja tog guld i super-G på teven, gjorde jag färdigt den lilla tröskellisten som jag sågat, hyvlat och slipat tills den passade.

När Gunilla åkte från jobbet, gick jag ned till Konsum och köpte ett paket jäst och bytte 75-kronorsvinsten vi skrapade i går mot tre nya trisslotter. Det blir två nya lotter i morgon också. Jag fick åka med henne hem. Hon använde halva jästpaketet och bakade 16 bullar som vi gjorde semlor av till efterrätt.

Vi åt bara varsin idag, och fryste in de andra med mandelmassan i och locket på. Då är det bara att tina upp några och vispa grädde till när vi känner oss lite kalorisugna.

Vi brukar vanligtvis äta våra semlor med varm mjölk, så kallad hetvägg