Norrberga

tisdag, mars 06, 2007

Massage

Vi åkte in till stan med kvart i niotåget, som var av den nyaste sorten till Gunillas stora förtjusning. Vi promenerade sedan i sakta mak till Centralbadet på Drottninggatan. Där fick vi handdukar, badrock och varsin skåpnyckel.

När vi bytt om och duschat, träffades vi på läktaren ovanför simbassängen, där vi satt i varsin korgstol och väntade på att klockan skulle bli tio. Gunilla hade beställt lavastensmassage, men jag ville hellre ha klassisk massage. Vi blev straxt hämtade av varsin massör, och min rygg och mina ben fick sig en halvtimmes ordentlig knådning. Jag hade nästan glömt hur skönt det är med massage. Senast var för över två år sedan när vi fick massage på jobbet.

Gunilla blev masserad på ryggen med släta runda stenar som hade hettats upp till 60°. Hon var också nöjd med sin massage, och när vi var klara, simmade vi några varv i bassängen, satt ett tag i bubbelpoolen i relaxrummet innan vi klädde på oss och gick ut på stan.

Vi gick genom Brunkebergstunneln till Birger Jarlsgatan och gjorde ett besök på Lundell & Zetterberg. Dom hade inte några golvlister i mässing utan hänvisade till mattaffären bredvid. Där hade dom lister, och vi fick med oss en liten provbit hem.

Straxt bredvid ligger Ming, en kinakrog där vi åt en mycket god Nasi Goreng till lunch. Efteråt gick vi åt varsitt håll. Gunilla gick in mot alla butikerna, och jag gick till Kungstensgatan för att leta efter en käppaffär, men den fanns inte kvar där. Enligt internet upphörde affären för ett år sedan. Jag hade hoppats få tips på hur man får fast en krycka på en käpp på rätt sätt, utan att förstöra den.

Jag traskade ned till Åhlens hörna där jag träffade Gunilla, och sedan gick vi till tåget och åkte hem.

Vi konstaterade med en gång att vi inte ska ha någon mässingslist mellan vardagsrumsgolvet av trä och det nya klinkersgolvet i hallen. Jag ska i stället hyvla till en låg tröskel, som ska få binda ihop de båda golven så att dom ändå kan röra sig utan att spricka.

Tore kom förbi och tittade på det färdiga golvet och fikade med oss. När han gått målade jag en plywoodskiva med den ljusgröna provfärgen. Sedan vilade vi oss en stund, innan vi drack te och käkade mackor. Därefter började jag spackla gipsskiveskarvar och skruvhål medan Gunilla höll koll på teven. / Pelle